Att utveckla spel har aldrig varit enklare än idag. Dels har utvecklingsverktygen blivit kraftfullare, dels mer intuitiva och mer lättillgängliga. Tack vare internet har det blivit mycket enklare att distribuera sina spel. Förr i tiden var tröskeln för att kunna utveckla egna datorspel betydligt högre och man var tvungen att vara väldigt tekniskt kunnig för att kunna använda de mjukvaror som fanns tillgängliga. Ofta hade dessa nämligen inte särskilt intuitiva användargränssnitt och det var rent allmänt krångligare att använda en dator på 80- och 90-talet.
Från fysiska till digitala spel
På den här tiden fanns heller inga spelutbildningar, som det finns ett flertal av idag, utan de som blev spelutvecklare var självlärda och hade ett eget brinnande intresse för spel. När man väl hade lyckats knåpa ihop ett fungerande spel var det sedan ännu ett projekt att hitta någon som kunde distribuera och marknadsföra spelet. På den här tiden fanns ju inget internet eller Steam, så fysiska utgåvor av spelen behövde skickas ut till datorbutiker och andra återförsäljare.
I och med internet blev betydligt enklare att distribuera spel och 2003 lanserades den digitala speldistributionsplattformen Steam, som är marknadsledande än idag. Steam förändrade hur vi köper spel. Istället för att köpa spelen fysiskt på cd eller dvd köper man dem istället som digitala
nedladdningar via Steam. En av fördelarna med detta är att spelen alltid hålls uppdaterade då patchar laddas ner automatiskt via Steam så fort de har släppts av utvecklarna.
Spel till mobilen
Senare kom även smartphones och appbutikerna där man enkelt kunde ladda ner de senaste spelen och nyttoapparna. Plötsligt var det enkelt för vem som helst att publicera sitt spel för hela världen via Apples App Store eller Android Market som Google Play Store hette på den tiden. Mobilplattformen blev därmed attraktiv för små indieutvecklare som ville släppa sitt första spel. Det fanns dock även tekniska anledningar. Mobilspelen var och är oftast betydligt enklare uppbyggda och kräver inte stora utvecklingsteam.
Det är nämligen kostsamt att utveckla spel och för en helt ny utvecklare kan det vara svårt med den ekonomiska biten. Idag har det dock blivit lite enklare för mindre företag att få in kapital, tack vare så kallad factoring och andra lösningar. Många utvecklare vill kunna fokusera på det kreativa spelutvecklandet istället för det tråkiga pappersarbete som det innebär att starta och driva ett eget företag.
Podd om spelutveckling
För den som vill ha en inblick i hur det är att arbeta som spelutvecklare rekommenderas en svensk podcast som heter Spelskaparna. Den drivs av Olle Landin som var med om att skapa det populära mobilspelet Quizkampen 2011. I podden får vi höra många branschveteraner berätta om hur de ofta började med en Commodore 64 hemma i pojkrummet för att sedan i många fall hamna på seniora positioner i något av de stora spelföretagen.